DEVAM:
31. SABAH NAMAZINI CEMAATLE KILMANIN FAZİLETİ
حدثنا
محمد بن
العلاء قال:
حدثنا أبو
أسامة، عن
بريد بن عبد
الله، عن أبي
بردة، عن أبي
موسى قال:قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (أعظم الناس
أجرا في
الصلاة
أبعدهم
فأبعدهم
ممشى، والذي
ينتظر
الصلاة، حتى
يصليها مع
الإمام، أعظم
أجرا من الذي
يصلي ثم ينام).
[-651-] Ebu Musa el-Eş'arî (r.a.) Resulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir: "Namaz konusunda en fazla sevaba
nail olanlar camiye en uzaktan gelenlerdir. Cemaatle namaz kılmak için namaz'ı
bekleyenler de, hemen namazı kılıp uyuyanlardan daha çok sevap kazanır,"
AÇIKLAMA: (Muhammed ümmetinden) Ebu Zer ve Kerime
rivayetlerinde bu şekilde nakledilmiştir. Ancak diğerlerinde (Muhammed
ümmetinden) ifadesi muzafm hazfı ile (Muhammed) şeklinde geçmektedir. İbn
Battal ve ona tabî olanların şerhi de buna göre olmuştur: "Bu ifade ile
Ebu'd-Derdâ, Muhammed (s.a.v.)'in dinini kasdetmiştir. Yani onun dininden
sadece cemaatle namaz kılmayı değiştirmediklerini haber vermiştir.
(Cemaatle namaz
kılmalarıdır.) Ebu'd-Derdâ bu sözüyle o dönemde yaşayan insanların cemaatle
namaz kılmak dışında bütün amellerde kusur ettiklerini ve bir takım
değişiklikler yaptıklarını ifade etmek istemiştir. Bu, göreceli bir durumdur.
Çünkü Nebi s.a.v. dönemindeki insanların durumu, daha sonraki insanlara göre
daha mükemmeldi. Daha sonra Ebu Bekir ile Hz. Ömer dönemindeki insanların
durumu, sonraki nesillere göre daha iyiydi. Öyle anlaşılıyor ki bu söz,
Ebu'd-Derdâ'dan ömrünün sonlarına doğru sadır olmuştur. Ebu'd-Derdâ Hz.
Osman'ın hilafetinin son yıllarında vefat etmiştir. O faziletli nesil
Ebu'd-Derdâ nezdinde bu şekilde tavsif ediliyorsa, kim bilir günümüze kadar
gelen nesiller ne şekilde tavsif edilir!
Bu hadise göre, dînî bir konuda meydana gelen değişiklikten
dolayı öfkelenmek ve daha fazlası elden gelmiyorsa kızgınlığı izhar ederek
kötü şeyleri yadırgamak caizdir. Bu hadisten çıkan bir diğer sonuca göre ise,
karşi tarafa söylenen bilginin kesin doğru olduğunu ifade etmek için yemin
edilebilir.